Kedeng Kedeng & Marco Polo - Reisverslag uit Chengdu, China van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu Kedeng Kedeng & Marco Polo - Reisverslag uit Chengdu, China van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu

Kedeng Kedeng & Marco Polo

Door: johansuelmann

Blijf op de hoogte en volg Johan

09 Juli 2012 | China, Chengdu


Ik denk niet dat Guus Meeuwis in de nachttrein van Beijing naar Xi'an zat toen hij zijn hoogst irritante nummer schreef . Het is half 5 in de ochtend en ik zit in een 3e klas trein. Ok, kilometers spoor schieten onder mij door..maar verder is er in deze trein niks van enige bourgondische gezelligheid te vinden. Het nummer " Laat me Slapen“ van Acda en De Munnik komt dichter in de buurt. Het was het enige kaartje wat ik kon bemachtigen en ergens hoopte ik erop dat ik wat slaap kon pakken voordat ik in Xi'an zou aankomen. Ik zit al 7 uur naar buiten de kijken in een donker niets. In tegenstelling tot de kleine bejaarde chinees naast mij die al een paar uur als een klein dwerghamstertje opgerold tegen mij aan is gekropen en zijn beide handjes om mijn bovenarm heeft geklemd. Hij ligt al uren heerlijk te slapen. Mijn westerse lichaam als zijn Auping. Om mij heen hangen, liggen, staan en hurken allerlei slapende of etende mensen. Derde klas is hier ook echt 3e klas wat zoiets betekend dat je ook een kaartje kan kopen voor een plekje in het gangpad, liggend tegen een deur of half onder de banken. Omaatjes, boeren en studenten liggen dus gemoedelijk door elkaar. Dat de conducteur de as van zijn sigaret ongemerkt op hun hoofden aftikt schijnt niemand te deren. Door de vermoeidheid kan ik er alleen maar de charme van in zien. Dan maar geen slaap.

Na een paar uur te hebben bijgeslapen sta ik voor mijn grootste uitdaging tot nu toe in China. Inmiddels ben ik in Xi'an en loop ik door het centrum met beperkte tijd. Het is zondagmiddag en vanavond ga ik wat drinken met Alex die ik heb ontmoet in Beijing. Tot en met Chengdu hebben wij ongeveer hetzelfde schema en dus spreken we met regelmaat af voor een biertje en eten. Het eten hier is trouwens fantastisch. Maar zoals gezegd ik heb een uitdaging. Ik ben namelijk opzoek naar een broek. Mijn favoriete broek ( te zien op zo'n beetje elke foto) is niet meer. Hij is achtergelaten op een invalidentoilet in Beijing. Vlak voordat ik op de trein stapte kwam ik erachter dat mijn broek aan de achterkant volledig was uitgescheurd. Zelf merkte ik het pas 10 minuten voor vertrek op maar de hele hal in Beijing heeft een uur lang kunnen genieten van zeer fraai uitzicht. Haastig kon ik nog net een andere broek aandoen voor ik op de trein stapte. Door de zoektocht naar een broek in mijn maat krijg ik meteen een goed beeld van Xi'an. Een kleine stad met maar 5 miljoen inwoners. Het is bekend om zijn stadsmuren, het Terracotta Leger, een grote moskee met daarbij het moslim-district. Dit zijn kleine middeleeuwse steegjes vol met winkeltjes waar ze de topmerken verkopen als: Bjerk Bjork, Melvin Blein, Ducci en Mreitling. De volgende dag fiets ik in mijn nieuwe broek in de brandende zon over de stadsmuren van Xi'an. Een gemiddelde chinees is als een vampier en ontwijkt elk straaltje daglicht dus ik had zo n beetje de muur voor mezelf. Met genoeg water mee en de juiste muziek op was dit een van de mooiste toeristische uitstapjes die ik tot nu toe heb gedaan. Over toerisctische attracties geschreven. De dag erna zijn Alex en ik op eigen gelegenheid gegaan naar het wereldberoemde Terracotta Leger. Deze inmense opgraving is pas 40 jaar geleden ondekt en is inderdaad erg indrukwekkend maar wel extreem toeristisch. In de stromende regen hoppen we van hal naar hal achter de de lange rijen aan. Maar goed dat er een dak op zat anders was het zonde geweest van het jarenlange kleien. Eigenlijk was de tocht er naar toe ( het complex ligt zo'n 30 kilometer buiten de stad) spannender dan het leger zelf. Zodra je buiten een stad bent in China is engels niet meer bruikbaar en we hadden geen flauw idee of we in de goede bus zaten. Terugweg zelfde idee.

Na een paar dagen verlaat ik per vliegtuig het gezellige Xi'an om met fikse vertraging door te reizen naar het vrolijke en gastvrije Chengdu. Dit is een belangrijk punt binnen mijn reis aangezien ik hier mijn visa en toegangsbewijs voor Tibet wil regelen. Hierop heb ik dan ook mijn hostel uitgekozen aangezien de eigenaar, genaamd Mr. Panda, er een jaar heeft gewoond heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. En dus zit ik in Mr. Panda Hostel te Chengdu waarbij me bij het inchecken al direct werd gemeld dat het praktisch onmogelijk is om Tibet in te komen. Welkom in Chengdu... De grenzen rondom Tibet staan vol militairen met machinegeweren ( tuurlijk) en de enige optie is het vinden van 4 andere Nederlanders die exact op dezelfde dag Tibet ingaan, in een busje, met dezelfde gids die weer exact dezelfde sterrenbeeld heeft als de 5 nederlanders waarvan de jongste geboren is op 2 juni etc. etc. Oftewel China heeft weer eens allerlei regeltjes. Geen Tibet dus en daar baal ik van. Er is mij sterk afgeraden om het toch te proberen. Ik werd door Mr. Panda betrapt op het zoeken naar een ticket naar Lhasa (Tibet) en er ontstond enige paniek. Het advies van Mr. Panda is namelijk niet voor niets....Inmiddels zit ik een aantal dagen in Chengdu en niet geheel toevallig was Alex er de eerste dagen ook maar inmiddels is hij vertrokken naar het zuiden. De avonden waren dus gevuld met o.a. het eten van konijnenhoofd en een onvergetelijke avond stappen. Overdag ben ik nog naar een Panda reservaat gegaan en heb ik de stad wat uitgeplozen. Maar wat mij voornamelijk heeft bezig gehouden is het vinden van een alternatief voor Tibet. En zo heb ik besloten om een enorme omweg te maken alvorens ik in Kunming (zuiden China) samen met Lian ga verder reizen door het zeer mooie en tropische Yunnan (provincie tegen Vietnam aan).

Het plan is nu om het begin van de Zijde Route te gaan bewandelen. Ik wil namelijk graag de stad uit opzoek naar een puur stuk van China. Er is een provincie in China waar de islam groot is en de oorspronkelijk bewoners Turkse roots hebbenen. De invloeden daarvan zijn terug te vinden in het dagelijkse leven. Hele interessante combinatie. Hiervoor moet ik vliegen naar het westen van China en ga ik hopelijk lopen/op een kameel zitten om over de hoog gelegen grens tussen China en Tjastikistan/Kirgisistan te reizen....gewoon omdat het kan. Treden in de voetsporen van Marco Polo.
Het is een hoop geregel, checken van veiligheid, zeer kort dag en of het lukt weet ik niet.....we zullen zien..


Leuk om te zoeken op Google Maps: Kashgar ( stad waar o.a. de film The Kite Runner is opgenomen)

  • 08 Juli 2012 - 21:09

    Ria:

    Johan wat weer een geweldig verslag, wat fijn dat het allemaal goed gaat en dat je volop geniet. Toch geweldig dat jij je gespierd lijf afstaat aan die kleine chineesjes zodat zij in ieder geval tot rust komen. Je moet ook in china iets voor je medemens over hebben. Opa had vroeger een heel mooi liedje over een scheur in je broek een daar moest ik direkt aan denken toen ik je verhaal las, hij heeft het veel voor jullie gezongen. Nog heel veel plezier gewenst nog een paar weken en dan is Lian bij je en kunnen jullie samen genieten. Ria

  • 08 Juli 2012 - 21:17

    Roelof:

    Hallo Marco Polo van de 21ste eeuw!
    We blijven ons verbazen om je fantastische manier waarop je je belevenissen omschrijft. Heerlijk om te lezen en nog waar gebeurd ook (nemen we aan ;-)
    We volgen je plan en vertrouwen op je gevoel voor veiligheid, want het is natuurlijk best een spannende omgeving.
    Ik ken nog een paar mensen bij Auping en zal ze tippen over je verslag, begrijp dat er nog een hele markt open ligt (letterlijk). Was je in je vroegere leven niet actief op gebied van verkopen? Er "ligt" geloof we nog een hele wereld voor je open.

    Ga door om de wereld te ontdekken, wij genieten heerlijk mee!

    Liefs Roelof & Greetje

  • 08 Juli 2012 - 22:01

    Margret:

    Ha Broertje,

    Je reis verloopt lekker en gemoedelijk lees ik. Welliswaar enigszins eenzijdig, maar toch ;-) Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt!

    En, je verhaal leest weer lekker weg, ookal verloopt je reis iets minder soepel. Dat doe je goed!

    Jammer van Tibet, daar was ik wel erg benieuwd naar. Maar het (dwingende) advies levert vast weer andere, spannende mogelijkheden op. Ik kijk er naar uit!

    Hou je goed, geniet, en denk ondertussen eens na over een uitgever of producer ;-) Floortje en haar enthousiasme kennen we inmiddels wel (en zij de wereld)

    Groetjes!

  • 09 Juli 2012 - 09:08

    Hospes:

    Leuk feitje: Het nummer dat je omschrijft heet niet 'kedeng, kedeng' maar: per spoor. Vele mensen maken die fout. Top nummer. Guus Meeuwis, bakermat van de muziek.

    PS Wederom een top stukje, Suelmann!

  • 09 Juli 2012 - 10:44

    Patrick:

    Wederom genoten van je stuk! Straks met Lian verder reizen zal je goed doen. Hopelijk zullen jullie nog vele mooie plaatsen aandoen.. Geniet ervan.

  • 09 Juli 2012 - 12:10

    Annie:

    geweldig verhaal, zie het kopen van een broek helemaal voor me, heb hier soms al moeite met de lengte! ben blij dat je het zo naar je zin hebt,en dat je het daar verkent voor mn meisje bij je komt, blijft een heel avontuur, ben zelf altijd al blij als ik heelhuids op texel sta...veel reisgenot verder, groetjes annie

  • 09 Juli 2012 - 14:25

    De Neus:

    Marco Polo,

    Ik geniet van je verhalen!!

    Please continue!!

    Groetjes

  • 09 Juli 2012 - 19:49

    B.Heijne, Putten:

    Beste Johan,
    Fijn om te lezen en goed om te zien.
    Wat een reis!
    Hardstikke goed.
    Weet zeker dat een betere vorming voor een mens niet denkbaar.
    Dat daar ook al turkse gast-arbeideres zijn geweest en nu nog zijn heb ik nooit geweten.
    Of zijn ze na de verovering nooit weer terug gegaan?
    Hoe dan ook super!
    Groet allen vanuit Putten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Trans Mongolië Express: St. Petersburg Moskou Mongolië- Ulaanbaatar Binnenlanden Mongolië China- Beijing China- Xi'an China- Chengdu China-Kashgar China-Shanghai China- Provincie Yunnan Hongkong

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 23622

Voorgaande reizen:

01 Juni 2012 - 29 Augustus 2012

Rusland-Mongolie-China en Tibet

Landen bezocht: