Sparta vs. Skoda - Reisverslag uit Shangri-La, China van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu Sparta vs. Skoda - Reisverslag uit Shangri-La, China van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu

Sparta vs. Skoda

Blijf op de hoogte en volg Johan

07 Augustus 2012 | China, Shangri-La

In een nacht van neon en de geur van schralend bier
Staat daar een kamerscherm van rijstpapier
De wereld is wat iemand eigenlijk wil zien
In een jungle van beton voel je haast de liefde niet

Wie kan leven zonder liefde
'k ben op zoek naar Shangri-la
 zong een van 's lands grootste chansonnier ooit in de jaren '80. Of Gerard het ooit gevonden heeft is mij niet bekend maar ik weet waar het paradijs ligt. Zo'n 3000 meter onder mij, daar in het zonnige rustegevende dal met al die terrasjes. Ik vind mijzelf zwetend terug ergens op een berg op een te kleine fiets, met te weinig adem en te weinig conditie. De zon verzameld sproeten op mijn te lichte huid die tevens langszaam begint te gloeien. Op zo'n 100 meter voor mij klimt een ontspannen Lian Amstrong de berg op." Gaat het nog?" roept ze naar beneden. " jaha...ik geniet nou eenmaal wat meer van het uitzich dan jij...ga jij maar"  Dan doe ik mijn hoofd naar beneden en trap ik verder. Praten kost ook zuurstof....
Lian is dus in China. Eindelijk! Eindelijk dit fantastische land met zn tweeen bekijken. Acht weken lang kon ik op mijn gemakje van ontbijt via een tempel naar de lunch hobbelen om na een dutje en een beroemd plein aan te schuiven voor het uitgebreide diner wat ik natuurlijk wel verdiend had na zo'n drukke dag. Of ik liep ergens op een berg in mijn eigen tempo achter een kameel aan die mijn spullen droeg en mijn lunch. Nu fiets ik op Lians tempo een berg op althans die illusie heb ik. Zij heeft het water bij zich en ik de dorst. Ik gok op de afdaling met de zwaartekracht als grote vriend.
We zijn dus in Shangri-La een Tibetaans bergdorpje uiterst west in de pronvincie Yunnan. Nadat ik met een voorspelbaar flauw grapje ( ik ben er niet en toch ook wel) afgelopen dinsdag Lian van het vliegveld in Kunming had opgehaald hebben we na twee gezellige dagen een korte vlucht gepakt. Niet voordat de schaar in mijn baard werd gezet want zo gaan we natuurlijk niet reizen.
In Shangri-La is er een vleugje toerisme aanwezig maar buiten dat is het een rustgevend en interessant plaatsje. Boven op een heuvel staat blinkend van goud in de zon het grootste gebedswiel van China. In de omgeving de mooiste bergen en vergezichten en buiten het stadje ligt een enorm groot en mooi Tibetaans/Bhoedistisch klooster waar we een dagje hebben rondgelopen. En we zijn dus een dag gaan fietsen om ergens ver weg van alles een picknick te doen. 
Na Shangri-La hebben we door het pakken van een verkeerde bus een bliksem bezoek gebracht aan Lijang. Na een busrit van 4,5 uur met non-stop kotsende kinderen en Chineese muziek op de tv kwamen we aan in dit Volendam van China. Om na een een avond gezellig eten en een korte nacht voor twee uur dezelfde kotsende bus terug pakken naar onze volgende bestemming. De volgende bestemmingen is het begin van de Tiger Leaping Gorge. Morgen gaan we namelijk 8 uur wandelen door een van de mooiste rivierkloven van de wereld. De Grand Canyon van China zeg maar. 
Het is dus duidelijk. Lian is in China en dat geeft nieuwe energie. Reizen met zn 2-en is zoveel leuker. Precies wat ik nodig had na de vervelende periode in Shanghai. Alleen moet mijn Skoda leasebak-lichaam even schakelen naar de conditie van Lians Sparta fietsplan.


Leuk om te googlen: Tiger Leaping Gorge

  • 07 Augustus 2012 - 09:40

    M:

    Ha Jo,

    Nou, nou,nou! Je verslagen worden steeds poetischer! Tis dat je niet muzikaal bent (en ik heb mijn bedenkingen bij jouw inleiding --> waarom ken jij de teksten van Gerard Joling?!), anders had ik je opgegeven voor het volgende seizoen van "De Beste Singer Songwriter van Nederland". Het zal de
    liefde wel zijn... ;-)


    Leve Google, ik heb je tip opgevolgd en jeemig, wat gaan jullie een mooie wandeling tegemoet! Tof hoor! I

  • 07 Augustus 2012 - 09:47

    M:

    ... Ik verwacht weer een mooie fotoreportage!

    Een hele mooie tijd gewenst! Graag tot het volgende verslag! Enneh, hoop dat je nu geen last krijgt van hoogteziekte / zuurstof tekorten.

    Geniet samen van al het moois!

    Liefs,
    M


  • 07 Augustus 2012 - 11:26

    Jurgen:

    Hey Bassie,

    Als je nu ook een racefiets koopt, kan je samen met Gert Jan, Patrick en met mij wat aan onze conditie doen. De net iets te zware mannen groep...
    Maar leuk dat Lian nu samen met je de reis kan vervolgen.


    Geniet samen en zal zo de google machine is aan het werk zetten

    groet
    J. Ullrich

  • 07 Augustus 2012 - 13:57

    Ria:

    Hallo Johan, fijn om weer een reisverslag te lezen. Ik had gedacht dat je conditie alweer wat op peil was, na het vele lopen en klimmen maar toch weet Lian je extra energie te geven. Mooi dat je na een rot periode de reis weer positief kan hervatten, maar dat moet ook wel lukken nu je samen met Lian al het moois kan delen. Geniet samen van al het moois!! Liefs mam

  • 07 Augustus 2012 - 22:24

    Zeg Maar Geer:

    Zeg schat?! Geer hier!

    Ik ben het echt!

    Via een trouwe fan onder uw schare followers werd ik getipt dat mijn teksten op deze site zijn gepubliceerd. In verband met het copyright, buma stemra, auteursrecht en mijn bescheiden ijdelheid etc. heb ik besloten een kijkje te nemen.

    Ik moet je zeggen: ik vind het een fantastisch verhaal! Kotsende bussen… Oh, wat is het verschrikkelijk! Máár, dat mijn teksten uit 1988 (overigens stond mijn single Sangri-la 6 weken lang in de hitlijst!) anno 2012 nog over de wereld galmen is toch om te gieren?!

    Ik hou d’r zo van! The world is my stage! Thank God I’m an entertainer! En dus even een promo:

    1) Mijn nieuwe album is bijna klaar en wordt op 15 augustus op spectaculaire wijze gelanceerd!
    Je kan er bij zijn, check met gierende banden mijn site! www.gerardjoling.nl

    2) “ Sterren Springen”, mijn nieuwe tv show komt eind deze maand op de buis! Een pluimage aan bn’ers springt van een hoge duikpland. Is toch enig?! Ik verwacht er veel gekkigheid van! En Dries Roelvink is met zijn gele speedo de badmeester! Durft zelf niet te springen… Wat een blindlegger! ;-) Maar tis zo enig om te doen!

    3) U kunt zich nog aanmelden voor Mr. & Mrs. Pyjama 2012! Maak een foto van jezelf in je mooiste pyjama, je favoriete nachtpon of je meest sexy babydoll ;-) en stuur hem in via www.hetleuksteweekend.nl. Mooie prijzen! Ik heb er zin iiiiiinnnnniiiiinnnn! Enig!

    4) Mijn 8e nummer 1 hit is een feit! Mijn duet met Jan Smit “Echte Vrienden” is bekroond met goud! Is toch om te gillen?! Zing lekker mee via mijn site!

    Zeg Zus, ik wens je nog veel plezier in Shangri-lalalalalaaaa! Een mooie wandeltocht gewenst. Ben blij dat jij het doet want ik heb er écht de kracht niet voor. Koekoek! ‘t Is toch vreselijk?!

    Mocht het tegenzitten, denk dan aan mijn prachtige chanson “Ik leef mijn droom!”, ik moet je zeggen: dat houdt mij altijd op de been.

    Nou Schat, ik heb nog meer promotiewerk aan de winkel. Geef de hele hut daar nog wat te drinken en pas goed op dat Popje van je.

    Kusje op je voorhoofd!


  • 08 Augustus 2012 - 11:39

    De Neus:

    Hey Johan en Lian,

    Heel veel plezier daar met z'n tweetjes!Geniet nog maar ff van Lian haar tempo Suelmann,want bij thuiskomst kun je pas echt aan de bak!!

    Enjoy!!

  • 08 Augustus 2012 - 12:56

    Ilse:

    Veel plezier met z'n beiden!

    Liefs Ilse

  • 08 Augustus 2012 - 23:02

    Roelof & Greetje:

    Hé Chinezen,
    blij dat jullie niet meer in Shanghai zitten want daar is het water wat gestegen.... Hopelijk is jullie tocht door de Gorge wat rustiger verlopen. Ook even wat geGoogled en wat we zagen waren geweldige uitzichten maar ook héél veel klimmen. Verwachten over een paar weken afgetrainde lichamen, stevige beenspieren en een harmonisch team, want dat laatste zal nodig zijn om dergelijke tochten te maken.

    Verblijf in Nederland verbleekt enigzins met jullie ondernemingen, en het is steeds weer een verrassing wat we lezen. Maar blijft steeds spannend om te lezen. Een wwekend Barcelona lijkt wel wat meer relaxed (sorry Ilse...)

    Leuke en spannende dagen wensen we jullie!

    Liefs Roelof & Greetje

  • 09 Augustus 2012 - 21:44

    Dorine:

    Hoi Johan en Lian

    Heel veel plezier samen en geniet volop van deze bijzondere reis.

    Groetjes Henk en Dorine

  • 20 Augustus 2012 - 06:16

    Alice Reidel:

    Hi Johan en Lian, voor het naar bed gaan kijk ik nog even waar jullie zijn maar daar kom ik niet uit.
    Johan wat schrijf je toch leuk!!
    Ik geniet ook van de foto's.
    Lian bij de gebedsvlaggen is echt schitterend.
    Ook hartelijke groeten van Gerard,
    liefs Alice.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Trans Mongolië Express: St. Petersburg Moskou Mongolië- Ulaanbaatar Binnenlanden Mongolië China- Beijing China- Xi'an China- Chengdu China-Kashgar China-Shanghai China- Provincie Yunnan Hongkong

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 866
Totaal aantal bezoekers 23618

Voorgaande reizen:

01 Juni 2012 - 29 Augustus 2012

Rusland-Mongolie-China en Tibet

Landen bezocht: