De Nigeriaan in Bakkeveen - Reisverslag uit Beijing, China van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu De Nigeriaan in Bakkeveen - Reisverslag uit Beijing, China van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu

De Nigeriaan in Bakkeveen

Door: johansuelmann

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 Juni 2012 | China, Beijing

Bakkeveen 1997- Ik heb het even voor jullie opgezocht en het was 1997. De dorpskapper zag het al eerste en niet veel later de groentenboer ook. Luiken en gordijnen gingen dicht en moeders haalden hun spelende kinderen van straat. De melkflessen lieten ze staan. Zoveel geschrokken haast was er. Want daar liep hij anders te zijn als de anderen. De eerste afrikaan in Bakkeveen. En het was ook nog eens een hele grote Nigeriaan. Hij keek zijn ogen uit. Vanachter de gordijnen keek heel Bakkeveen terug..

Beijing 2012 Xicheng Hutong
Na ruim 30 uur met de trein van Ulaanbataar naar Beijing ben ik afgelopen vrijdag aangekomen in China. Het welkom in Beijing was overweldigend warm. Zo'n 38 graden om precies te zijn.Het laatste stuk met de Trans Mongolie Express was erg mooi en afwisselend. In Mongolie dwars door de vlakke Gobi woestijn en in China waren het bergen waarop je vanuit de trein de muur kon zien kronkelen door het landschap. Na afscheid te hebben genomen van mijn medereizigers liep ik met meute mee richting de enorme uitgang. Backpack (18 kilo) achter en rugzak (2 kilo) voor. Klassiek plaatje. En toen kwam Beijing: als een klap in mijn gezicht. De grote schuifdeuren van het station gingen open en de 38 graden sloeg me vol in het gezicht. Tel de honderden chinezen verpakt in touroperators, hotelmannetjes,wachtende familie,stadsgidsen, taxichauffeurs daarbij op en een plaatje is bijna compleet. Alleen Joris van Hello-Goodbye ontbrak nog. Het koste me ruim 20 minuten om door de muur van chinezen te komen en in die 20 minuten heb ik 19 hostels, 21 hotels, 28 taxiritjes, 9 stadstouren, 12 restaurantbonnen, 4 armandjes, 3 vlaggen en een konijn afgewezen.Ik had dar geen tijd voor. Mijn doel lag voor me: The Bank of Beijing. Ik had namelijk geen enkele Yuan opzak en moest een taxi pakken richting mijn verstopte hostel.Jammer want het was een leuk konijn. Eenmaal aangekomen bij The Bank was ik inmiddels 5 liter vocht kwijt. Ok pinnen en snel een taxi in. Vier banken later, allebei mijn passen gebruikt en 10 liter vocht minder stond ik ietwat radeloos ergens in Beijing maar nog steeds zonder een Yuan...Geen bank die geld gaf en door de inmiddels verstikkende hitte in combinatie met te weining eten en drinken had ik een black-out waardoor ik zelfs mijn pincode niet meer wist. Je kon spreken van lichte paniek.Goed..wat doe je als je het niet meer weet in Beijing dan bel je de gouden hulplijn Lian. Gelukkig kon zij me vertellen dat het niet aan mijn passen lag en via haar wist ik ook mijn pincode weer..Uiteindelijk de Tourist Info Center of Beijinggevonden en die hebben mij opweg geholpen naar de juiste bank. Bank nummer 5 werkte mee. Vanuit daar ging het snel en zo kwam ik vrijdagavond 20 liter lichter, moe, opgelucht en voldaan in mijn knusse hostel ver weggestopt in een hutong in Beijing.
Hutong: een hutong is een zeer oude originele wijk in Beijing. Zoiets als de Jordaan in Amsterdam maar dan zonder Hazes, bier en bitterballen.En daar ver weg van de rest van de wereld in een authentiek donker steegje met de permanente geur van gember en knoflook daar loop ik nu rond en wordt ik bekeken zoals de eerste Nigeriaan van Bakkeveen bekeken werd.....

  • 24 Juni 2012 - 08:06

    Ria:

    Weer een hele belevenis, en wat schrijf je geweldig!! Ik heb je reis tot nu toe op Yorintravel gevolgd, toevallig was er een herhaling van deze eerder uitgezonden reis, en ook vanuit de trein lieten ze de muur zien, fijn dat we tot zover een gedeelte met je mee kunnen reizen. Veel plezier en blijf drinken. Henk en Ria

  • 24 Juni 2012 - 08:23

    Henk:

    Johan ik maak mij toch wel enigszins zorgen over jouw "vochtpercentage". Ik lees allen maar hoeveel vocht je verloren hebt maar niet hoe je het weer hebt aangevuld. Ik mag toch aannnemen dat je weet hoe ik je dat heb geleerd?? Proooooooostttt!!!! Nog en mooie tijd gewenst. Henk

  • 24 Juni 2012 - 11:02

    Lian:

    Die foto's zijn allemaal heel leuk en pittoresk, maar jouw lezend publiek wil maar 1 ding:
    Show me the beard!!!
    Xoxo

  • 24 Juni 2012 - 11:54

    Annie:

    hey johan, spannend allemaal, lees met veel plezier je verhalen. pas goed op jezelf en mooie reis verder. annie

  • 24 Juni 2012 - 13:02

    Dr. X.H.M. Tea:

    Beste Jongeman,

    Met enig toeval kwam ik op uw site terecht en las daar vol belangstelling en bewondering uw prachtige, levendige maar tevens zorgwekkende verhaal.

    Ik hoop dan ook dat u mij toestaat enig medisch advies te verlenen, aangezien ik arts ben en mij zorgen maak over uw ernstige vochtverlies.

    Wanneer een menspersoon binnen geringe tijd 15 liter (of meer) aan vocht verliest is een situatie waarbij uitdroging op de loer ligt onvermijdelijk. Symptonen die zich kunnen voordoen zijn braken en diarree.

    Bij braken en diarree moet een goede hygiëne in acht genomen worden. Was daarom uw handen grondig met zeep voor het koken of eten, na bereiding van vlees of vis, na het gebruik van een toilet en na contact met een huisdier (een konijn of schildpad) of dierlijke uitwerpselen.

    Nu zijn er verschillende middelen waarmee u uitdroging kunt voorkomen, dan wel behandelen. ORS-drank bijvoorbeeld, is een veel gebruikt en populair medicament.

    Echter, u bent avontuurlijk ingesteld. Wat ik uit uw verhalen opmerk is dat u graag ervaringen opdoet op etnisch, local, pitoresk en/of traditioneel niveau. Wellicht nu ook medicatie?

    Nu wil het toeval dat ik wegens familiebanden maar al te goed de weg ken in China. Met mijn kennis en uw instelling en gezondheidstoestand wil ik u met klem verzoeken om binnen afzienbare tijd op zoek te gaan naar een etablisement waar op traditionele wijze thee wordt geschonken. U zult deze vinden nabij het Plein van de Hemelse Vrede (in "de steegjes" zoals u dat mogelijk zal noemen)

    Hier schenken dames op traditionele wijze de kruidigste en krachtigste theeen van China. Uw vochtpercentage zal weldra op peil zijn. Mits u vraag om -thee wel te verstaan.

    Vraag bij een souvernirwinkeltje met Tibetaanse snuisterijen naar de weg. Laat u charmeren van een traditionele, gastvrije theeceremonie en laat het middel vervolgens zijn werk doen. Het zal verlichtend werken en u zult weldra als een jonge God (mogelijk met een vervelende nasmaak, maar laat u daar niet door weerhouden) uw reis kunnen voortzetten.

    Rest mij u een prettige, veilige voortzetting te wensen. Laat de thee u smaken en geniet van het prachtige land en de onbegrensde gastvrijheid van China!

    Met vriendelijke groet,
    Dr. X.H.M. Tea

    (Dit consult is gratis en nog niet voorzien van de kleine lettertjes. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor uw persoonlijke dan wel financiële toekomst)

  • 24 Juni 2012 - 14:17

    Ilse:

    Yeaaaah!! De baard!!

  • 25 Juni 2012 - 10:46

    Patrick:

    vergeet niet....20 liter vocht verliezen = 20 kilo lichter !! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Trans Mongolië Express: St. Petersburg Moskou Mongolië- Ulaanbaatar Binnenlanden Mongolië China- Beijing China- Xi'an China- Chengdu China-Kashgar China-Shanghai China- Provincie Yunnan Hongkong

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 23623

Voorgaande reizen:

01 Juni 2012 - 29 Augustus 2012

Rusland-Mongolie-China en Tibet

Landen bezocht: