Yak Melk, Yak Kaas, Yak Thee.. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu Yak Melk, Yak Kaas, Yak Thee.. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu

Yak Melk, Yak Kaas, Yak Thee..

Door: johansuelmann

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 Juni 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Dit verdiend een apart stukje. De binnenlanden van Mongolie. Naast de treinreis door Rusland naar Mongolie waren de binnenlanden van Mongolie de 2e reden om deze kant op te gaan. De natuur die ik hier heb gezien is zo overweldigend mooi en uitgestrekt dat is bijna niet te beschrijven. Toch een poging..
Vorige week donderdag ben ik samen met wat andere reizigers met 2 busjes ( totaal 5 reizigers, 2 chauffeurs en een gids) na een rit van 8 uur ergens gedropt in de binnenlanden. In heel Mongolie lopen 2 niet afgemaakte snelwegen en verder is het extreem hobbelen door onherbergzaam gebied en de mooiste groene valleien. Het doel was om in een week zoveel mogelijk te zien van centraal Mongolie. Hiervoor hadden we elke avond een ander gerkamp.Dit kun je zien als een primitieve camping met uitsluitend gertenten. Met geluk heb je wat stroom in je tent die je verwarmd met een kachel die je zelf moet opstoken. Midden in de week hebben we 2 nachten geleefd met een Mongoolse familie. Deze authentieke nomaden leven nog precies zoals honderden jaren geleden. Een unieke ervaring bij zeer gastvrije mensen die iets te gastvrij waren met hun schapenvlees. De mensen leven vooral van hun kudde die kan bestaan uit yaks ( koe met lang haar),half wilde paarden, geiten, schapen of een combinatie van dit alles. Hierdoor eet je ook uitsluitend yakboter, yakmelk, yakkaas, wat schapenvlees plus wat noodles on the side..
Het mooie aan deze trip was de grote verschillen in gebieden die ik heb gezien. Het eerste kamp was in een woestijn gebied met een enorm meer. Het tweede was dus bij de Nomaden-familie in een groene vallei en het derde kamp lag in een soort van scandinavisch bebost gebied.Het laatste kamp lag weer in een vulkanisch gebied..Mongolie is heel erg mooi, puur, gastvrij en enorm weids. Het staan in een vallei terwijl alle yaks, geiten en paarden vrij om je heen lopen is een heel apart gevoel.
Gedurende de dagen hebben we nog trips gemaakt naar indrukwekkende kloosters, armoedige plaatsjes, mooie rivieren, watervallen etc. Onderweg zag je wilde kamelen,adelaars, marmotten en heel veel yaks.
Een boswandeling die ik zelf wilde gaan doen moest ik vroegtijdig afbreken.Ik werd terug gehaald i.v.m. de aanwezigheid van de vele wolven.
Ik ga proberen veel foto's te plaatsen.

Morgen vertrekt de trein weer. Vrijdagmiddag zit ik in Beijing.

Een nieuw avontuur: China

• 20 Juni 2012 - 12:59

Lian:

Chinggis Johan, wil je in zo'n jurk met me trouwen?

• 20 Juni 2012 - 13:48

Sly:

Johan, ik heb jouw kaart verstuurd als wenskaart... Top dat dit allemaal zomaar kan!

Heel veel plezier daar! En ik verwacht heel veel foto's!

• 20 Juni 2012 - 17:25

Ria:

Weer een geweldig reisverhaal en prachtige foto's vooral waar jij als chinggis verkleed bent. Blijf genieten.

• 21 Juni 2012 - 11:19

Margret:

Een huwelijks aanzoek?! Jee! ;-)

Ziet er fantastisch uit Broertje! Geniet met volle teugen! (Niet persé van die Yak / Jak melk)

Nog bedankt voor je mail trouwens! En jazeker Veerle loopt al! En wij er achter aan. Ook een wereldreiziger in de dop, maar zij begint iets bescheidener met huis, tuin en keuken tripjes ;-)

Tot het volgende verslag!

Groetjes,
    Margret

• 22 Juni 2012 - 20:31

Karin:

he Johan, wat een feest om je berichten te lezen. Wat een tocht en ervaringen in 2 weken tijd? Leuk ook zoals je het beschrijft. We beleven het zo toch een beetje met je mee. Dit had je toch niet willen missen? Wat wordt alles hier dan weer relatief.
    Hart. groet ook van Albert, Karin

• 23 Juni 2012 - 18:11

Klazien:

Zoon van jager staat daar goed hoor op die vlakte:-)

Veel plezier nog!