De Nachttrein, Moskou en het zusje van Stalin - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu De Nachttrein, Moskou en het zusje van Stalin - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Johan Suelmann - WaarBenJij.nu

De Nachttrein, Moskou en het zusje van Stalin

Door: johansuelmann

Blijf op de hoogte en volg Johan

10 Juni 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

(Mongolie, Ulaanbataar zondag 10 juni)

DE NACHTTREIN:
Vorige week zondag heb ik om 23.55 uur de nachttrein van St. Petersburg naar Moskou gepakt. Het eerste deel van mijn Trans Mongolie Express is dus begonnen. Inmiddels ben ik in Mongolie maar daarover later meer.
Door mijn gids werd ik keurig afgezet in de trein tot in mijn coupe. De reis zou zo n 8 uur gaan duren. Het rare is dat het nooit helemaal donker wordt in St. Petersburg dus met wat schermering op de achtergrond verliet ik midden in de nacht St. Petersburg. Heel toevallig was dat ik mijn coupe mocht delen met 3 russen die allemaal over de gave beschikten om mijn compleet dood te kunnen negeren. Gezellig. Aangezien het al rond 12 was ben ik maar gaan slapen. Van de 8 uur heb ik er 5 kunnen slapen. Keurig...

MOSKOU
Eenmaal in Moskou aangekomen stond Lenin in een groot beeld al keurig op mij te wachten. Daarnaast mijn gids. Een oudere Russin die mij met haar nog oudere Fiat keurig dwars door Moskou naar het hotel heeft gebracht. Onderweg kwamen we langs diverse communistische beelden. Grote zilveren standbeelden van gespierde mannen en vrouwen die hard aan het werk waren met hamers en sikkels. Dat werk..
Mijn hotel(gelegen in typische Sovjet-wijk) waar ik 1 nacht en 2 dagen zou blijven zat met de metro 20 minuten (ik herhaal 20 minuten) van het centrum af. De buurt kun je omschrijven als niet fris. Zo ook mijn kamer. In het hotel kreeg ik nog keurig uitleg over het metro systeem van Moskou en vooral in welke wijken je niet na 19.00 uur moest komen. Altijd handig. De metro van Moskou is vrij overzichtelijk. Er zijn 6 lijnen plus een ring. Elke lijn heeft een eigen kleurtje en een nummertje. En in totaal zijn er 81 haltes.Appeltje eitje. Na wat opgefrist te zijn stond ik om half tien weer buiten om de metro te pakken. Doel was om rond half 11 op Het Rode plein te staan..
Half 3 in de middag en ik heb geen flauw idee waar ik ben. Al een paar uur lang heb ik van halte tot halte gehopt. Als een soort mol kwam ik elke keer weer boven de grond afvragend waar in vredesnaam ik nu weer was. Uiteindelijk stond ik om 3 uur op het Rode plein. Er bleek een onderhoud te zijn aan een van die kleurtjes. Geen rus die me dat kon vertellen. Sowieso zit Moskou niet echt te wachten op een (engels) sprekende toerist.


HET ZUSJE VAN STALIN
Uiteindelijk een heel goed beeld gekregen van Moskou. De wisseling van de wacht was indrukwekkend. Het Rode Plein erg groot. De metro heb ik overdag verder overgeslagen waardoor ik alles te voet heb gedaan. In alles straalt Moskou nog het communisme uit. Gezellige stad heeft die Stalin ervan gemaakt. Imponerend en indrukwekkend is het wel.
In de avond was ik door het vele lopen in een wijk terechtgekomen die iets uit het centrum lag. Tijd om terug te gaan. Met de net aangeschafte plattegrond van Moskou besloot ik mijn kaartje te kopen. Achter het loket zat een bejaarde russin die compleet, maar dan ook compleet flipte bij het horen van engels. Met een overdreven vriendelijke (lees cynische) lach heb ik maar wat roebels neergelegd en kreeg ik een kaartje. Na het zusje van Stalin zeer vriendelijk bedankt te hebben voor het kaartje dook ik de metro in. Stalins zusje schreeuwde nog wat na....




De volgende dag heb ik nog een klein rondje centrum gedaan. Nu ging het wel goed met de metro. Verder besloot ik om in de middag dichter bij het hotel te blijven. Rondom het hotel zat een groot park waar ik in het zonnetje heerlijk heb gelezen.Dit had ik de rest van de middag willen blijven doen ware het niet dat 3 russen dachten dat ze mijn geld en rugtas konden krijgen. Eerst kon ik ze afwimpelen met wat sigaretten maar een uurtje later stonden ze er weer. Een mindere ervaring wat uiteindelijk bij wat duw en trekwerk is gebleven maar voor mij reden genoeg om de laatste uurtjes op de stoep voor het hotel door te brengen. Om 8 uur s'avonds werd ik opgehaald en om niet veel later zat ik in de trein op weg naar Mongolie....


Inmiddels zit ik dus in Ulaanbataar.
Een hele aparte stad maar daarover later meer. St. Petersburg en Moskou waren indrukwekkend. Mooi om te grote verschillen te zien. Daar waar St. Petersburg een erg westerse en gezellige stad is lijkt Moskou wel op een openlucht museum te ere van de industrie en het communisme

Ik had beide nooit willen missen..



Als laatste: Pa alvast gefeliciteerd met je 65e verjaardag! Ik drink er een Yak-melkje op..



@ de jongens en Marjolein: nogmaals bedankt voor de lekkere koffie!

@ bert: ik had graag die club bezocht in Moskou maar kon hem niet vinden

@ zusje: de geluksengel staat zeker op de foto..

@: BJ&GJ: succes aankomende woensdag


Iedereen veel plezier met de spannende wedstrijd tegen Duitsland.
Ik heb begrepen dat het een penalty had moeten zijn tegen de Denen..

  • 10 Juni 2012 - 08:43

    Jakob:

    Zo, Bassie, dat zijn weer aardige verhalen! Keurig begin van de reis zou ik zeggen, zeker de aanvaring met de 3 Russen! ;-) Heel veel plezier verder!

  • 10 Juni 2012 - 09:37

    Ria:

    Hallo Johan, bedankt voor je reisverhaal, leest lekker weg, blijf genieten. Veel plezier verder.
    Pap en Mam,

  • 10 Juni 2012 - 10:35

    Ilse:

    Jeetje wat een belevenis zeg! Het metro verhaal kan ik me helemaal voorstellen. Ik zou waarschijnlijk ook verdwalen haha. Dat van die drie overvallende Russen niet. Ik kan namelijk heel vals kijken. Soms helpt grommen ook wel. Misschien heb je daar iets aan mocht het weer voorkomen.

    Veel plezier verder Johan!!

  • 10 Juni 2012 - 11:12

    Margret:

    Ha die Johnny Boy,

    Altijd fijn zo'n warm welkom! En ook deze tweede etappe heb je dus weer overleefd: goed nieuws!!! Volhouden zo! ;-)

    Mocht je toch nog twijfelen aan je duw en trek verdediging, in Mongolië kan je vast nog wel wat leren. Geloof dat worstelen daar volkssport nummer 1 is. Ik ben benieuwd! :-)

    Ik hoop dat de Yak melk je zal smaken! Wij drinken er hier één op jou en je avonturen.

    Hou je goed!

    Liefs,
    Margret

    (Ik heb btw nog even een interessante link naar je gemaild)

  • 10 Juni 2012 - 16:23

    Jurgen:

    Hey Bassie, Goed verhaal. Ik kan me de afstand voorstellen. Ik doe er nl ook 20 min over om in het centrum te komen vanaf Ten Boer!
    Maar leuk om je verhalen te lezen, je schrijft leuk en beeldend. Succes en vooral veel plezier de komende dagen

  • 10 Juni 2012 - 20:25

    Dorine:

    Hoi, Johan

    Heel veel plezier met je reis. En het is leuk om je zo te volgen, leuke verhalen. Geniet ervan!

    Groetjes Henk en Dorine

  • 11 Juni 2012 - 08:45

    Herr Meinema:

    Goed verhaal Johan, en mooie foto's ook. Ik dacht dat je je baard staan zou laten?
    Succes of sterkte woensdag?

    Groet G-j

  • 12 Juni 2012 - 16:34

    Bert:

    Ik had je graag het adres gegeven:)
    Maar ja met de waarschuwing dat metro systeem is niet te begrijpen heb je ook niets gedaan! Wel heb ik naar jij lopen luisteren en Frankrijk kampioen gemaakt! Blijf lekker zo schrijven, leuk om te lezen tussen de wedstrijden door. Gr. Bert

  • 12 Juni 2012 - 22:37

    Roelof:

    Hé Johan,
    wat een verhaal! Nog maar een paar dagen weg en de avonturen beginnen al. Dachten dat je al een goede relatie met de Russen opgebouwd had (" you'rr one of usssr...") maar meningen kunnen dus veranderen....
    Wij (Nederlanders) zijn nu in de ban van het EK en vandaag dus dé wedstrijd. Heineken heeft net aangekondigd dat ze 70 mensen willen ontslaan dus we zijn niet zo optimistisch over de afloop. Maar als we de wedstrijd tegen Duitsland winnen sturen we je nog een kratje na (wordt vervolgd...)

    Liefs Roelof & Greetje

    p.s. Je schrijft hele leuke en indrukwekkende verhalen, kan best een boek worden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Trans Mongolië Express: St. Petersburg Moskou Mongolië- Ulaanbaatar Binnenlanden Mongolië China- Beijing China- Xi'an China- Chengdu China-Kashgar China-Shanghai China- Provincie Yunnan Hongkong

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 1116
Totaal aantal bezoekers 23617

Voorgaande reizen:

01 Juni 2012 - 29 Augustus 2012

Rusland-Mongolie-China en Tibet

Landen bezocht: